ADFÆRDSKODEKS

Med Adfærdskodekset for social ansvarlig markedsføring af spil ønsker spilbranchen at styrke forbrugerbeskyttelsen og medvirke til, at spil ikke udvikler sig fra underholdning til afhængighed

 

Adfærdskodekset for spilbranchen er udarbejdet på baggrund af Aftale om nye tiltag mod spilafhængighed og justering af spil-aftale fra den 29. juni 2018. Aftalen opfordrede branchen til at udarbejde et fælles adfærdskodeks, og det er en opfordring, Aftaleparterne i høj grad byder velkommen.

Siden den delvise liberalisering af spilmarkedet i 2012 har udviklingen på spilmarkedet været positiv. Markedet for spil er velfungerende, der er bedre kontrol med spilafhængighed og spilindustrien bidrager med skatteindtægter til den danske stat. Ifølge en undersøgelse lavet af VIVE (Det Nationale Forskningscenter for Velfærd) i 2016 er udbredelsen af spilproblemer mindre i Danmark end i f.eks. Norge, England og Finland.

I tæt samarbejde med de danske myndigheder ønsker Aftaleparterne at sikre en effektiv og ensartet regulering af markedet, der både fremmer fair konkurrence mellem udbydere af spil og imødegår potentielle risici forbundet med spil om penge. Spil er for langt de fleste forbrugere en underholdende fritidsaktivitet. Der er dog enkelte spillere, der udvikler spilproblemer. Der påhviler derfor spilbranchen et særligt ansvar for at tage alle rimelige skridt til at minimere den potentielle skadevirkning af spil, herunder sikre at børn under 18 ikke får adgang til spil om penge. Det er hensigten med dette kodeks at styrke forbrugerbeskyttelsen og medvirke til at sikre, at spil ikke udvikler sig fra underholdning til afhængighed.

Forretningsorden

Download Forretningsorden som PDF

Adfærdskodeks

Download adfærdskodeks som PDF

Klagevejledning

Download klagevejledning som PDF

©Copyright 2024 https://www.danskerhverv.dk/ - All Rights Reserved